به گزارش ميراث آريا \" (chtn)احمد روستا\"، استاد مديريت و بازاريابي دانشگاه شهيد بهشتي در همايش يک روزه بررسي نقش فعاليت خانه‌هاي جهانگردي در توسعه گردشگري گفت: بزرگترين معضل صنعت گردشگري کشور نداشتن برند معتبر، مديريت نام و نشانه است. ضعفي که به راحتي بازارهاي سنتي ايران مشهود است.

وي با اشاره به مديريت نام و نشان خاطرنشان کرد: اين مديريت در چهار حوزه نامگذاري، نام سازي، نام گستري و نامداري کليد موفقيت تمام فعاليت‌ها محسوب مي‌شود. نخستين نکته در صنعت گردشگري که بايد به ‌آن توجه شود ايجاد نامي درست و صحيح در اين صنعت است که در انتخاب آن نبايد با عجله اقدام کرد. اين نام بايد منطبق با واقعيات گردشگري کشور باشد و داراي 4 ويژيگي گويايي، پايايي، رسايي و گيرايي تا بتوان به برند مناسبي براي کشور دست يافت.

وي تاکيد کرد: نامگذاري بايد پر معنا و مرتبط و با کمک انديشمندان صورت گيرد.

روستا با اشاره به طي کردن دوران سخت صنعت گردشگري در کشور اعلام کرد: گردشگري ايران نياز به استراتژي گذار دارد که ويژگي آن با دوران ثبات متفاوت است. سپس به دنبال آن استراتژي جنبش و خيزش به وجود مي‌آيد. نام‌سازي نخستين گام در دوره گذار است و در فعاليت تمام افراد دخيل در صنعت گردشگري و فعاليت بازاريابي موثر است که البته باور و آگاهي مردم نيز در اين مرحله بسيار موثر است.

وي با اشاره به برگزاري دوره‌هاي تخصصي آموزشي در زمينه گردشگري براي تمامي پرسنل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تصريح کرد: اين کلاس‌ها بايد دور از هر نوع حاشيه باشد تا بتوان مدعي وجود افراد حرفه‌اي در اين سازمان بود.

وي تاکيد کرد: گردشگري ايران دچار هيجان جبران است و به همين دليل نمي‌توانيم اقدامات اصولي انجام دهيم.

روستا اعلام کرد: در کشور ما جذابيت وجود دارد اما قابليت و مديريت استفاده از آن وجود ندارد.

وي با اشاره به لزوم استفاده از برند در صنعت گردشگري خاطرنشان کرد: برند به ما هويت مي‌دهد و ايجاد اعتماد و اعتبار مي‌کند و استمرار رفتار در ثبات آن بسيار موثر است.

وي بازاريابي را علمي عملي و عملي علمي دانست و تاکيد کرد: با حضور در صحنه گردشگري مي‌توان به نام گستري دست يافت و در اين صنعت بايد نامداري را به جا آورد تا با عواملي همچون ناپايدار بودن مديريت و استراتژي‌هاي مديران قبل، نام گستري اين صنعت از بين نرود. چرا که نامداري بايد تبديل به سرقفلي نام شود و در اين راستا با ايجاد برند در جاذبه‌هاي گردشگري مي‌توانيم به نوعي سرقفلي ايجاد کنيم. اگر نامداري به صورت مناسب مديريت شود شاهد نخستين تحول در توسعه گردشگري کشور خواهيم بود.

وي افزود: در کشور ما در حوزه گردشگري نظم در گفتار، انديشه و رفتار وجود ندارد و اين عامل موجب عدم اثربخشي اقدامات صورت گرفته مي ‌ود.

وي، ايجاد استراتژي جديد تمايز، ايجاد برند و رفتارهاي حرفه اي را مهمترين عوامل در تحول خانه‌هاي جهانگردي اعلام کرد و افزود: همه بازاريابي در اعتمادسازي خلاصه مي‌شود و در زمينه گردشگري در کشور بايد نگرش خودمان را تغيير دهيم تا دنيا نگرشش تغيير کند.
102/

انتهای پیام/

کد خبر 1386092818